INSTYTUT ENERGETYKI CIEPLNEJ
Działalność dydaktyczna Zakładu Inżynierii Lotniczej opiera się na kształceniu studentów specjalności lotniczych - pilotaż statków powietrznych oraz silniki lotnicze i płatowce.
Dzięki zaangażowaniu pracowników Zakładu Inżynierii Lotniczej Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Poznańskiej otrzymał z Urzędu Lotnictwa Cywilnego CERTYFIKAT ZATWIERDZANIA ORGANIZACJI SZKOLENIOWEJ W ZAKRESIE OBSŁUGI TECHNICZNEJ – PART - 147 nr PL. 147.0022. Absolwenci specjalności SLiP po ukończeniu studiów i zdaniu egzaminów modułowych muszą odbyć roczną praktykę aby starać się o uzyskanie licencji technika mechanika lotniczego w kategorii B1.2. Szkolenie prowadzi doświadczona kadra uczelni wyższej specjalizująca się w dziedzinach bezpośrednio związanych z lotnictwem jak i w dziedzinach pokrewnych.
Zakład współpracuje z Centrum Kształcenia Lotniczego Politechniki Poznańskiej, które jest certyfikowaną Organizacją Szkolenia Lotniczego powołaną w 2014 roku PL/ATO-46, aby umożliwić szkolenie lotnicze studentom specjalności Pilotaż Statków Powietrznych. Kształcenie studentów na tej specjalności odbywa się w ramach kierunku Lotnictwo, na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej i jest przeprowadzane w trybie zintegrowanym. Szkolenie trwa 3,5 roku, składa się z 750h szkolenia teoretycznego oraz ponad 200h szkolenia na samolotach i urządzeniu treningowym FNPT II MCC.
Absolwenci otrzymują tytuł inżyniera specjalności Pilotaż Statków Powietrznych oraz licencję pilota samolotowego zawodowego CPL(A) wraz z uprawnieniami do lotów według wskazań przyrządów IR(A), do lotów na samolocie wielosilnikowym ME, szkoleniem w zakresie zapobiegania i wyprowadzania z sytuacji kryzysowych UPRT, a także kursem współpracy w załodze wieloosobowej MCC, dzięki czemu znajdują zatrudnienie, m. in. jako piloci w lotnictwie cywilnym.
Działalność naukowa i badawcza Zakładu Inżynierii Lotniczej opiera się zarówno na baniach numerycznych, jak i eksperymentalnych. Prowadzone są wspólne prace badawczo-naukowe z ośrodkami szeroko rozumianego przemysłu lotniczego (ośrodki cywilne i wojskowe). Prace badawczo-naukowe prowadzone są w obszarach konstrukcji wybranych elementów płatowca statków powietrznych, jednostek napędowych jak i w tematyce poprawy jakości nawierzchni lotniskowych.
W dobie nowych wyzwań związanych z emisyjnością i poszukiwaniem alternatywnych źródeł zasilania silników statków powietrznych w Zakładzie prowadzone są badania nad zastosowaniem paliwo o znacznie mniejszym śladzie węglowym niż obecnie wykorzystywane paliwo.